Siirry suoraan sisältöön

Hungry for Finland tutkii: Millaisena ruokamatkailu näyttäytyy matkailijalle Visit Swedenin internet-sivuilla?

Kestävä kehitys, innovaatiot, terveellisyys ja paikallisuus mukana Ruotsin ruokamatkailussa

Teksti Tiia-Maria Turpeinen, Valokuva: Carl Bergman

Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta valmistunut restonomi, Tiia-Maria Turpeinen, tutki opinnäytteessään havainnoiden Ruotsin ruokamatkailusta syntyvää kuvaa Visit Swedenin internet-sivujen kautta. Opinnäytetyö oli toimekisanto Hungry for Finland  -projektilta. Tutkimusianeistonsa Turpeinen keräsi lokakuussa 2021.

Visit Sweden.com -sivut loivat Ruotsin ruokamatkailusta vahvan ja monipuolisen kuvan. Niistä syntyi vaikutelma, että ruokamatkailu on Ruotsin matkailun yksi pääteemoista ja siihen panostetaan paljon. Sivuilta ilmeni, että Ruotsiin matkustava matkailija voi kokea ainutlaatuisia ruokaelämyksiä. Näkyvimpiä teemoja Ruotsin ruokamatkailussa olivat kestävä kehitys, paikallisuus ja innovaatiot. Lisäksi luonto ja sen raaka-aineet olivat vahvasti läsnä. Ruotsin ruokamatkailussa näkyvät perinteet ja siihen lisättynä nykyaikaisuus sekä kansainväliset vaikutteet. Internet-sivujen mukaan Ruotsissa panostetaan suuresti kasvis- ja vegaaniruokavalioon, sekä hyödynnetään ruoanlaitossa monipuolisia luonnon raaka-aineita. Lisäksi kasvava suuntaus oli terveellisyys ja ”olet mitä syöt” -sanonta oli kytketty osaan ruokamatkailutuotteista ja -palveluista.

 Perinteitä ja ajankohtaista ruotsalaisessa ruokakulttuurissa

Visit Sweden.com -internetsivuilta saadun kuvan mukaan ruotsalainen ruoka on perinteistä, mutta siihen on tullut  vaikutteita ulkomailta (esim. Turkista ja Meksikosta). Ruotsalaisessa ruokakulttuurissa on mukana eteenpäin ajattelu, ruokakulttuuri ei ole stabiili, vaan alati kehittyvä. Ruotsalainen ruokakulttuuri onkin varsin laaja-alainen. Perinteisiä ruoanlaittotekniikoita ovat esimerkiksi savustus, hapattaminen, suolaus ja säilöminen. Monet ruoat ovat edelleen kytköksissä eri juhlapyhiin. Sivuilla esiintyviä, perinteisiä ruokia olivat sienet ja marjat, ruotsalaiset lihapullat, surströmming eli hapatettu silakka ja poronliha. Lisäksi kerrottiin makeista leivonnaisista: kanelipullista, sahramipullista (”lussekatter”) ja kesäisestä mansikkakakusta. ”Fika” on edelleen elivoimainen ja  iso osa ruotsalaista perinnettä. Sivuilla esiteltiin useita kahviloita ja kuvattiin laajasti sitä, mitä ”fika” tarkoittaa.

Ruotsin ruokamatkailun markkinointi oli selkeää – alueellisena jakona Pohjois-Ruotsi, Keski-Ruotsi ja Etelä-Ruotsi

Nettisivuilla oli huomioitu potentiaalinen matkailija, Ruotsin matkailun pääkohderyhmät: utelias matkailija, ulkoilmaharrastaja ja lomanautiskelija. Markkinoinnissa hyödynnettiin vaikuttajamarkkinointia ja käytettiin jonkin verran erilaisia videoita. Ruotsin ruokamatkailun markkinoinnissa ei oltu huomioitu juurikaan pandemiaa. Siitä mainittiin lyhyesti nettisivuilla, mutta matkustusrajoituksista huolimatta Visit Sweden ei ollut erityisen innovatiivinen kehittämään uusia palveluita, tai mahdollisuuksia kokea Ruotsin ruokamatkailua etänä. Kuitenkin Edible Country ja Drinkable Country -kampanjoita voi hyvin pitää onnistuneina.  Sivuilta löytyi hyödyllistä tietoa ruokamatkailusta kiinnostuneille, ruokavalokuvat olivat harkittuja, ammattimaisia ja olivat selkeänä osana ruotsalaista tarinaa. Ne houkuttelivat kokemaan kohteita tai maistamaan ruokaa itse.

Internet-sivuilla tuli ilmi, että Ruotsissa on ruoan suhteen alueellisia eroavaisuuksia ja paikallisia herkkuja. Ruokamatkailun materiaalit olikin jaoteltu alueittain, jotka olivat Pohjois-Ruotsi, Keski-Ruotsi ja Etelä-Ruotsi. Visit Sweden.com- internet-sivut olivat kokonaisuudessaan varsin yksinkertaiset, mutta osa ruokamatkailusisällöistä oli haasteellista löytää.  Sitä oli monessa kohdin sivustoa.

Ruotsin monipuoliset ruokamatkailutuotteet -kaikille ruoasta kiinnostuneille jotakin

Ruotsin ruokamatkailua oli tuotteistettu monipuolisesti. Ruokamatkailutuotteita ja -palveluita oli sivuilla esitelty laajasti. Ruotsiin matkailevalla on paljon vaihtoehtoja, joista valita. Ruotsin ruokamatkailu on osa ruotsalaista kulttuuria ja -elämäntapaa, yrittäjät hyödyntävät sitä tuotteistuksessaan. Internet-sivuilla esiteltiin erilaisia juhlapyhiä ja niihin liittyviä ruokia sekä reseptejä, jotta ruotsalaisen ruokaelämyksen voi kokea halutessaan jälkikäteen tai etukäteen myös kotona.

Ruotsissa on ruokapalveluita tarjolla jokaiselle jotakin -mentaliteetilla, perinteisestä ruotsalaisesta ruoasta fine diningiin, mutta ruokahävikin vähentäminen liittyy kaikkeen. Ravintoloista kertovia artikkeleita oli erilaisin teemoin esimerkiksi keskittyen sisustukseen, kestävään kehitykseen tai kauniisiin näköaloihin. Juomatuotteissa painotettiin eniten paikallisuuteen ja vastuullisuuteen. Esittelyissä huomioitiin erityisesti panimotuotteita.

Ruokamatkailua oli tuotteistettu myös erilaisin tapahtumin, mutta näitä tapahtumia ei internet-sivuilla korostettu erityisesti. Lisäksi ruokamatkailun ympärille oli luotu erilaisia retkiä. Ruotsissakin ruokamatkailija voi vierailla hulppeassa ravintolassa tai tehdä jotakin varsin päinvastaista, eli mennä esimerkiksi itse metsään poimimaan metsämarjoja tai -sieniä.

Tiia-Maria Turpeisen opinnäytetyön voit lukea tästä.

Lisätietoja:

Opinnäytetyön tekijä: Tiia.Maria.Turpeinen (at) gmail.com

Opinnäytetyön ohjaaja: Kristiina. Adamsson(at) haaga-helia.fi

Sumuinen siltamaisema, horisontissa kävelee kaksi ihmistä.