Ruokamatkailukilpailun 2021 finalistit on valittu!

Olet täällä

Hungry for Finland – valtakunnallisen ruokamatkailukilpailun finalistit on valittu!

Ruokamatkailukilpailun arviointiraati on ilahtunut monipuolisesta ja tasokkaasta osallistuneiden joukosta (77 tuotetta). Kilpailun viimeiselle arviointikierrokselle karsiutui 14 finalistia, joista raati valitsee palkittavat ja kunniamaininnat. Kilpailun voittajat julkistetaan 16.9.2021 Helsingin kaupungintalolta (ohjelma ja ilmoittautuminen https://www.lyyti.in/ruokamatkailupaiva2021). Tilaisuus on online-tapahtuma. 

Kilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään vastuullisuuteen ja paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä ja tarjoavat matkailijoille ruokaan liittyviä elämyksiä. Kilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista Suomessa, etsiä ruokamatkailun kärkituotteita ja vahvistaa aitoa yhteistyötä. Vuoden 2021 kilpailu on järjestyksessä neljäs, edelliset kilpailut olivat vuosina 2015, 2017 ja 2019.

Tänä vuonna yksi erityistavoite oli saada mukaan uusia tuotteita, joilla korona-ajasta noustaan. Kilpailuun osallistuikin 33 ruokamatkailutuotetta, jotka ovat kehittämisvaiheessa.

Ruokamatkailukilpailun 2021 finalistit ovat:

Hungry for Finland (H4F) ruokamatkailukilpailua 2021 ja ruokamatkailun kansallista kehittämistä koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.

Mitä ruokamatkailu on?

Ruokamatkailutarjonta on matkailijoiden kohtaama paikallisuuteen ja tarinoihin perustuva maukas ravintolaruokailu, kotiruokailu, katuruoka, suomalaisen ruoan tekeminen ohjatusti, luonnonantimiin ja keräilyyn liittyvät ruokamatkailutuotteet, luonnossa ja kulttuuriympäristössä tapahtuva ruokailu, erilaiset ruokamatkailuun liittyvät reitit ja tapahtumat, torit, kauppahallit, erikoismyymälät kuten juustolat, viinitilat, tislaamot sekä pienpanimot ja niiden ympärille rakennettu ohjelma. Ruokamatkailuun liittyvät tarinat, paikallisuus ja puhtaus. Parhaimmillaan ruokamatkailutuote on osallistamista ja tekemistä, josta matkailija oppi jotain uutta ja tekee matkailutuotteen elämykselliseksi.

Lisätietoja, arviointiraadin jäsenet ja kilpailun rahoittajat:

 

 

 

 

Ruokamatkailun julkaisu 2017

Facebook

Strategisia kumppaneita

 

  Työ- ja elinkeinoministeriö    Opetus- ja kulttuuriministeriö   Business FinlandMaa- ja metsätalousministeriö