Ruoalla on merkitystä kotimaanmatkalla
Haaga-Helia amk:n restonomi-opiskelija, Emmi Partanen, tutki opinnäytetyössään ruoasta kiinnostuneiden kotimaan matkailijoiden toiveita erityisesti ruokamatkailun näkökulmasta kyselytutkimuksena.
Yhä useampi kotimaan matkailija pitää ruokaa merkittävänä asiana kotimaista matkakohdetta valittaessa. Siksi onkin tärkeää, että suomalaiset ruokamatkailuyrittäjät ovat tietoisia tämänhetkisistä ruokamatkailun trendeistä, kuten vastuullisuudesta ja paikallisuudesta. Tiedonhaku matkakohteiden ruokailumahdollisuuksista on siirtynyt lähes kokonaan internetiin ja kotimaanmatkan ruokapaikat päätetään monesti jo ennakkoon.
Ruokamatkailijat matkustavat autenttisten ruokailuelämyksien perässä maanlaajuisesti. He ovat kiinnostuneita erilaisista ja alueellisista ruokakulttuureista Suomessa. Uudet ja erilaiset kokemukset ruokamatkailussa vetoavat nyt kotimaan matkailijoihin. Ruokamatkailuyrityksien on hyvä erottautua joukosta ja markkinoida palveluitaan aktiivisesti internetissä ja sosiaalisessa mediassa. Jatkuva kehitystyö pitää vanhat asiakkaat tyytyväisenä ja toivottaa uudet asiakkaat tervetulleeksi.
Lähiruoka on edelleen in
Vastuullisuus on vallitseva trendi ja kotimaan matkailijat pitävät sitä tärkeänä asiana ruokamatkailussa. Kotimaan matkailijat syövät mieluiten lähiruokaa, joten ruokamatkailuyrityksien on hyvä hyödyntää paikallista ruoan tuotantoa ja käyttää omalta alueelta saatavia puhtaita ja kotimaisia raaka-aineita. Lähiruoka on merkittävä osa vastuullista ruokamatkailua. Kotimaan matkailijat pitävät myös kasvis- ja vegaaniruokavaihtoehtojen saatavuutta tärkeänä. Niitä pitäisi löytyä nyt jokaisen ruokapaikan listalta. Yhä useampi suomalainen noudattaa kasvis- tai vegaaniruokavaliota, joten niiden hyvä laatu ja maku vetää kyseistä kohderyhmää puoleensa. Monet lihansyöjätkin ovat kiinnostuneita kokeilemaan laadukkaita kasvis- ja vegaaniruokavaihtoehtoja.
Erikoisuuksia ja alueellisia perinneruokia suomalaiselle matkailijalle
Suomalaisiakin kiinnostaa suomalaisuus. Erityisesti vallitsevan koronaviruspandemian aikana kotimaiset matkailijat hakevat eksotiikan ja erilaisen ruokakulttuurin tuntua omasta kotimaasta. Paikalliset viinitilat, pienpanimot ja lähitilavierailut ovat suosittuja ruokamatkailun aktiviteetteja tällä hetkellä. Suomen alueelliset ruokakulttuurit ovat myös merkittävä mielenkiinnon kohde. Paikallisuudessa erityisesti kiinnostaa alueelliset ja perinteikkäät ruokailuelämykset. Monia kotimaisia matkailijoita kiinnostaa kokeilla paikallisia erikoisuuksia ja alueellisia perinneruokia, niitä siis lisää ruokalistalle kotimaisille matkailijoille. Tarinat ruokien ja ruokaan liittyvien aktiviteettien takana viehättävät matkailijoita ja ne antavat heille kokonaisvaltaisemman ruokailuelämyksen.
Estetiikalla ja miljööllä on väliä
Nykypäivän sosiaalisen median kulttuuri nostaa myös ruokamatkailussa huomioitavia asioita esiin. Monille kotimaisille matkailijoille ruokapaikan estetiikalla ja miljööllä on väliä. Ruokamatkailupalveluita tarjoavan yrityksen on hyvä olla perillä tämänhetkisistä sisustustrendeistä ja varmistaa miljöön miellyttävyys sekä paikan päällä oleville, että ruudun takaa arvioiville asiakkaille. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa pitää yrityksen esillä. Erityisesti nuoret matkailijat jakavat aktiivisesti omaa arkistakin elämää sosiaalisessa mediassa. Mikäli asiakas kokee ruokapaikan miljöön miellyttäväksi ja näkee esteettisen panostuksen, on hyvin todennäköistä, että hän jakaa sen omissa some-kanavissaan. Useamman kuvan tai videon jako ruokapaikan annoksesta tai yleisilmeestä voi poikia ruokapaikalle lisää asiakkaita.
Ennakkomarkkinointia, verkkosivut edelleen tärkeät ja yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa
Tiedonhaku matkakohteiden ruokailumahdollisuuksista on siirtynyt lähes kokonaan internetiin. Kaikenikäiset kotimaiset matkailijat hakevat tietoa ruokapaikasta usein ruokapaikan omilta verkkosivustoilta. Ravintolan tai muun ruokamatkailuyrityksen verkkosivut tulee olla riittävän laadukkaat, informatiiviset ja esteettisesti miellyttävät, jotta asiakas jatkaa ostopolkuaan niiden perusteella. Verkkosivujen aktiivinen päivittäminen on olennainen asia. Tiedon tulee olla helposti saatavissa, jotta asiakas ei joudu tekemään kaikkea työtä tiedonhankinnan suhteen.
Monet kotimaiset matkailijat haluavat vastaanottaa tietoa matkakohteen ruokailumahdollisuuksista jo ennen varsinaista kotimaanmatkaa. Paikallisien ruokamatkailuyrityksien tulee huomioida se markkinoinnissaan. Tietoa ruokapaikoista haetaan usein myös matkakohteiden verkkosivustoilta. Yhteistyö oman alueen matkakohdesivustojen tuottajien kanssa voi tuoda näkyvyyttä omalle ruokamatkailuyritykselle. Yhteistyö myös esimerkiksi paikallisten hotelliyrittäjien kanssa voi olla alueen ruokapaikoille hyödyllistä, niin voidaan tavoittaa asiakkaita jo ennakkoon. Esimerkiksi hotellihuoneen varausvahvistuksen yhteydessä pieni infopaketti paikallisista ruokailumahdollisuuksista olisi varmasti tervetullut lisä kotimaan matkailijoille.
Tutustu Emmi Partasen opinnäytteeseen: Kotimaisen ruokamatkailijan toiveita vapaa-ajanmatkaltaan Suomessa
Lisätietoja
Opinnäytetyön tekijä: emmi.partanen@myy.haaga-helia.fi
Opinnäytteen ohjaaja: kristiina.adamsson@haaga-helia.fi