Ruokamatkailustrategian tavoite on viedä Suomen ruokamatkailua kohti vastuullista ja innostavaa tulevaisuutta, joka perustuu vahvoihin verkostoihin. Pyrkimyksenä on tarjota asiakkaille unohtumattomia ja huippuunsa hiottuja ruokaelämyksiä, jotka heijastelevat ainutlaatuista ruokakulttuuriamme. Välillisesti tavoitellaan sitä, että Suomen tunnettuus ruokamatkailumaana kasvaa.
Kenelle strategia on tarkoitettu? Suomen ruokamatkailustrategia on tehty työkaluksi yrittäjille, kehittäjille, mahdollistajille ja tulevaisuuden tekijöille, jotka haluavat edistää Suomen ruokamatkailua. Se vetää ruokamatkailun kehittämisen suuntaviivat, toimii ruokamatkailun kehittämisen tietopankkina ja tuotteistusideointien pohjana.
Lue strategia ja katso julkistustilaisuuden tallenne alta.
Kuva: Markus Hyvärinen, Finnish Hospitality Heroes
Alla olevasta linkistä löydät strategian diaesityksen. Saat vapaasti hyödyntää sitä silloin kuin tarvitset; vaikkapa puheenvuoroissa, osana opetusta tai työpajaa.
Strategiaan liittyvissä kysymyksissä ota yhteys Opri Laamaseen (opri.laamanen@haaga-helia.fi).
Ruokamatkailustrategian toimenpidekokonaisuudet
- Vastuullinen liiketoiminta
- Tiedolla johtaminen
- Tuotteistaminen
- Verkostomainen toiminta
- Myynti ja ostettavuus
- Viestintä ja markkinointi
- Alueellisten ruokamatkailuidentiteettien kirkastaminen.
Jokaisen toimenpidekokonaisuuden alla on lista tarvittavista toimenpiteistä, jotka tukevat tavoitteisiin pääsemistä. Toimenpiteet on jaoteltu vastuutahoittain yrittäjille, alueorganisaatioille, kunnille ja kaupungeille, koulutusorganisaatioille sekä ruokamatkailun kehityshankkeille.
Ruokamatkailun ydinteemoja sekä ruokamatkailutuotteissa että viestinnässä
Taste of place
Eat local and sense Finland!
Paikallisten makujen maa
Kokoa Suomi lautasellesi!
Pure & Natural
Eat wild and healthy in Finland!
Puhdasta ruokaa luonnosta
Syö ja voi hyvin Suomessa!
Cool & Creative
Eat, get inspired and happy in Finland!
Innostavaa ja mielikuvituksellista
Innostu Suomen luovasta ruokatarjonnasta!
Ydinviestien tarkemmat kuvaukset löydät täältä.
Strategia perustuu Kristiina Havaksen ja Kristiina Adamssonin (2020) laatiman ruokamatkailustrategian edelliseen versioon, ja se on päivitetty osana Euroopan unionin rahoittamaa Toiminnallisen ekosysteemin rakentaminen -hanketta.