Työkaluja ja tutkimustietoa
Tälle sivulle on koottu Hungry for Finlandin ruokamatkailun kehittämisen työkaluja, tutkimustietoa, työpajapohjia ja ja oppaita.
Kuva: Emilia Hoisko, Visit Finland

Ruokamatkailun kehittäminen pohjautuu Suomen ruokamatkailustrategiaan:
Strategian diaesitykset (suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi) löydät täältä.
Ruokamatkailun digivalmiuskartoitus
Digivalmiuskartoitus on FlowHouse Oy:n tarjoama analysointimalli, jossa mitataan alueellisesti matkailukohteiden kykyä toimia digitaalisessa ympäristössä. Kartoituksessa analysoidaan erityisesti asiakkaan digitaalista ostopolkua, eli
- Miten kohde tai tuote näyttäytyy asiakkaalle verrattuna kilpailijoihin?
- Onko ostaminen mahdollista?
- Miten asiakkaat viestivät tuottajan kanssa eri arvostelu- ja somekanavissa?
Mittaus perustuu yli 50 eri datapisteen analysointiin jokaisen yrityksen kohdalla. Tutustu kartoituksen tuloksiin webinaaritallenteelta tai raportista!
Ruokamatkailun trendiraportti 2024
Haaga-Helian LAB8 Palveukokemusten laboratorio tuottaa trendiraportteja Trendhunterin avulla satojen trenditalojen datasta. Olemme tilanneet Hungry for Finland -ruokamatkailun trendiraportin 2024. Tutustu, mitä maailmalla tapahtuu, millaisia trendejä on nousemassa, mihin kannattaa keskittyä ruokamatkailutuotteissa ja mitä on hyvä huomioida.
Hungry for Finlandin Tartu tarinaasi – Asiakaspolun tarinallistamisen käsikirja
Käsikirjassa sukelletaan tarinallistamisen maailmaan havainnollistavien esimerkkien ja käytönnönläheisten tehtävien avulla. Tervetuloa tarinallistamisen polulle ja antoisia lukuhetkiä!
Aiheeseen liittyviä podcasteja
- Brändäyksen ymmärtäminen | Hanna Tattari, Jenni Brisk ja Iida Arpiainen
- Mitä brändäyksellä oikeastaan tarkoitetaan, ja miten tarinallistaminen liittyy siihen? Haaga-Helian asiantuntijat keskustelevat siitä, miten yrittäjä voi tehdä brändäystyötä erottuakseen kilpailukentällä, ja millaista ajattelua se vaatii.
- Brändäys konkreettisesti | Hanna Tattari, Jenni Brisk ja Iida Arpiainen
- Jaksossa annetaan käytännön asiantuntijavinkkejä siihen, millaisilla toimilla ja askelilla hän voi tehdä brändäys- ja tarinallistamistyötä yrityksensä hyväksi. Asiaa esimerkiksi nettisivuista, kohderyhmästä ja brändäyksen tavoitteista.
- Elämykset ja Experience Design | Terhi Oksanen-Alén ja Hannes Särkkä
- Keskustelunaiheina aitous, vastuullisuus ja koko asiakaspolun huomioiminen kehitystyössä.
- Mitä yrittäjä voi tehdä työhyvinvointinsa eteen? | Mia Blanc ja Hannes Särkkä
- Jaksossa keskustellaan mikroyrittäjien työhyvinvoinnista. Vieraana pitkäaikainen yrittäjä ja työnohjaaja Mia Blanc, jonka kanssa pohditaan yrittäjän elämän tasapainoa ja yllättävästi myös itsetuntemuksen merkitystä työhyvinvoinnille.