Siirry suoraan sisältöön

Eväitä Andalusiasta

Espanjan ruokakulttuurista tulee ehkä ensimmäisenä mieleen tapakset. Espanjan sana tapas tarkoittaa suomeksi kantta. Alkujaan tapas oli viinilasin päälle laitettu makkara- tai leipäviipale, joka suojasi kärpäsiltä. Tapastarjottimella on usein espanjalaista ilmakuivattua Ibericon kinkkua, jamon (lausutaan hamon).  Jamon, on valmistettu eri porsas-roduista kasvattamalla niitä eri olosuhteissa, eri alueilla, syöden erilaista kasvistoa ja joiden liha ilmakuivataan (riiputetaan) eri aikoja erilaisissa ilmanaloissa. Espanjan maatalousministeriö on laatinut neljätasoisen luokituksen kinkusta. Hienoin, musta leima – Jamón Ibérico de Bellota porsaat kasvavat vapaana syöden tammenterhoja, villinä kasvaneita kasveja ja yrttejä.  Ibericon kinkuilla on omia myymälöitä. Myös lentokentän myymälässä on Ibericoa tarjolla.

Kokki maski naamalla käsittele porsaanlihaa.

José Carlos Garcian nimensä mukainen Michelin tähtiravintola tarjoaa andalusialaista ruokaa. Hänen gastronomiansa on peilikuva hänen omasta persoonallisuudestaan, autenttinen sekoitus uskollisuutta alkuperälleen, perheperinnön klassismin kunnioittamista ja, kuten hän lisää, ”ripaus rock ’n rollia”. Ravintolan vallitsevia tunnelmia ja huomioita voidaan kuvata seuraavasti: Rauhallisuus, kiirettömyyden tuntu. Ei kysytty maistuiko – ei tarvitse kysyä! Ei lisämyyntiä. Paljon yksityiskohtia, yllätyksellisyyttä, muotokieli ympyrä, astioiden koskettelua, viherseinät. Misat ja aterimet on aseteltu pöytäkohtaisesti. Henkilökunnalla yhtenäiset, tyylikkäät mustat asut. Pöydän hienovarainen putsaus, liinan viikaaminen kun käyt pöydästä pois. Vaikuttava kokemus! Meille näiden lisäksi vinkkinä – rohkeutta juomiin!

Edustalla michelin-patsas ja taustalla kaksi kokkia työskentelemässä.

Kauppahallit ja torit ovat paikkoja, joissa pääsee tutustumaan paikallisiin raaka-aineisiin ja live like locals elämänmenoon. Lauantain aamiaiskävely suunnattiin huikeaan Atarazanasin kauppahalliin. Täältä myös edellisillan ravintoloitsija ja keittiömestari José Carlos hankkii ravintolansa raaka-aineet. Useat kauppiaat ovat erikoistuneet muutamaan tuotteeseen kuten simpukoihin tai muutamaan kalalajiin.

Mereneläviä kalatiskillä. Kauppahallissa kyltti, jossa lukee Pastor.

Malaguetan hiekkarannalla (1200 m), noin 10 minuutin kävelymatkan päässä Malagan keskustasta tarjottiin grillattuja kaloja. Kuvasta selviää grillauksen muoto – “miekat veneessä”. Miekkoja hankittiin paikallisesta keittiötarvikeliikkeestä tuliaisiksi – ehkä suomalainen versio grillausmenetelmästä on kokeilussa jo ensi kesänä.

Mies asettelee miekkakalavartaita veneeseen.

Malaga Food Tour oli epäonnistunut ruokamatkailun kokemus verkossa olevista ylistävistä kommenteista huolimatta. Reittiä ja kohteita ei oltu suunniteltu etukäteen. Opas improvisoi kohteet kännykän avulla matkan edetessä. Valinnat olivat huonoja lukuunottamatta  vuonna 1840 perustettua tunnelmallista ja aina täynnä olevaa viinikellaria, bodegaa  – Antigua Casa de Guardia. Tarjolla on tapaksia ja viinejä. Bodegassa on ainoastaan seisomapaikkoja.

Opas selostaa viineistä matkailijoille.

Sunnuntain Viinitilaretki Rondaan oli noin  1,5 tunnin ajomatkan päähän Malagasta. Perhetila – perheen kielitaitoinen poika esitteli tilan. Vanhemmat tulivat esittäytymään viinitastingin jälkeen. Tyylikästä, lämminhenkistä toimintaa! Luomutila, leppäkerttujen käyttö tuholaisten torjunnassa (kirvat). Myynnissä oli omia ja lähialueen tuotteita (viinejä, juustoa, hilloja, oliviöljyä) Pikainen vierailu yhdessä Euroopan vanhimmista kaupungeista Rondassa, valkoisessa kylässä, teki vaikutuksen. Kaupungissa sijaitsee yksi Espanjan vanhimmista härkätaisteluareenoista.

Viimeisen illan vierailu El Pimpi ravintolaan ei kruunannut matkaa. Odotukset olivat suuret, mutta ravintola oli pettymys ruoan suhteen. Ravintolan vetovoimana käytetään elokuvatähti Antonio Banderasia, joka on yksi ravintolan omistajista.

Korona-aikana turvavälit ravintoloissa oli huomioitu hyvin. Useissa ravintoloissa oli siirrytty QR -menuihin. Liikkeisiin ei päässyt ilman maskia. Malaga on monipuolinen ja monen tasoinen – hyvää ja jopa erinomaista ruoka- ja juomatarjonnan suhteen. Yksinkertainenkin riittää, ei tarvitse olla niin monipuolista.

Benchmarking-matkalle Andalusiaan viikonloppuna 5.-8.11.2021 osallistuivat Kristiina Havas, Teemu Moilanen ja Kristian Sievers.

Matkan pääkohde Andalusiassa oli Malaga. Malaga oli vuoden 2020 European Capitals of Smart Tourism. Kaupungin matkailu on kehittynyt ja kasvanut voimakkaasti. Vuoden 2005 yöpymisvuorokaudet olivat 972,466 kun vuonna 2018 vastaava luku oli 2,978,617 (source: INE. Encuesta Ocupación Hotelera).  Hospitalityalan toimijoita oli vuonna 2005 83 kun vuonna 2018 toimijoita oli 369  (lähde: Registro Turismo Andaluz RTA, 2022).