Suomen ruokamatkailustrategia 2024–2028 on päivitetty ja julkaistu. Strategia perustuu Kristiina Havaksen ja Kristiina Adamssonin (2020) laatiman ruokamatkailustrategian edelliseen versioon.
Lue täältä: Suomen ruokamatkailustrategia 2024–2028
Strategian tavoite on viedä Suomen ruokamatkailua kohti vastuullista ja innostavaa tulevaisuutta, joka perustuu vahvoihin verkostoihin. Pyrkimyksenä on tarjota asiakkaille unohtumattomia ja huippuunsa hiottuja ruokaelämyksiä, jotka heijastelevat ainutlaatuista ruokakulttuuriamme. Välillisesti tavoitellaan sitä, että Suomen tunnettuus ruokamatkailumaana kasvaa.
Suomen ruokamatkailustrategia on tehty työkaluksi yrittäjille, kehittäjille, mahdollistajille ja tulevaisuuden tekijöille, jotka haluavat edistää Suomen ruokamatkailua. Se vetää ruokamatkailun kehittämisen suuntaviivat, toimii ruokamatkailun kehittämisen tietopankkina ja tuotteistusideointien pohjana.
Strategia on syntynyt yhteistyössä useiden ruokamatkailutoimijoiden kanssa. Strategian päivitystä varten on järjestetty 16 työpajaa, tehty nykytilakartoitus, seurattu alan tutkimuksia, osallistettu opiskelijoita, haastateltu asiantuntijoita ja kuunneltu yrittäjiä. Valtakunnalliset näkemykset on tiivistetty seitsemäksi toimenpidekokonaisuudeksi teemoittain: vastuullinen liiketoiminta, tiedolla johtaminen, tuotteistaminen, verkostomainen toiminta, myynti ja ostettavuus, viestintä ja markkinointi sekä alueellisten ruokamatkailuidentiteettien kirkastaminen. Jokaisen toimenpidekokonaisuuden alla on lista tarvittavista toimenpiteistä, jotka tukevat tavoitteisiin pääsemistä.
Kuva: Markus Hyvärinen, Finnish Hospitality Heroes