Ruokamatkailukilpailu alkaa tammikuussa 2026. Kilpailun tavoite on löytää Suomen ruokamatkailun innostavat, unohtumattomat, vastuulliset ja elämykselliset kärkituotteet. Kilpailuun osallistutaan kilpailulomakkeella tammi–helmikuun aikana, 1.1.–28.2.2026. Sijoittuneet palkitaan rahapalkinnoin. Lisäksi kilpailun sijoittuneet saavat näkyvyyttä esimerkiksi yhteistyökumppanimme Visit Finlandin kanavissa.
Kilpailu on osa Suomen ruokamatkailustrategian 2024–2028 toimenpiteitä sekä MMM:n ja Visit Finlandin ruokamaakuva- ja ruokamatkailun tunnettuuskampanjaa vuosina 2025–2027. Koska käynnissä on ruokamatkailun tunnettuuskampanja, on ruokamatkailukilpailun arvioinnin painopiste: viestintä & markkinointi.
Kannustammekin osallistujayrityksiä tekemään viestinnällisiä ja markkinoinnillisia panostuksia nyt syksyn aikana ennen kilpailun alkamista. Se parantaa mahdollisuuksia sijoittua.
Inspiraatiota voi löytää esimerkiksi Kristiina Adamssonin ja Meri Pöyhösen tuoreesta blogista Yhteistyöllä potkua suomalaiseen ruokamatkailumarkkinointiin.
Nyt se on julkista: arviointiraadin kokoonpano
Arviointiraadin muodostavat kilpailun rahoittajien edustajat ja erikseen kutsutut asiantuntijat:
- Kilpailun puheenjohtaja Kirsi Viljanen, erityisasiantuntija, MMM
- Kristiina Adamsson, ruokamatkailun asiantuntija, Hungry for Finland, Haaga-Helia amk
- Heli Jimenez, Director, International Marketing, Business Finland
- Minna Ermala, matkailun erityissuunnittelija, Helsingin kaupunki
- Taina Harmoinen, TKI-asiantuntija, Vastuulliset ruokapalvelut, Xamk, Kaakkois-Suomen amk
- Hannu Kovala, Food and Beverage Manager, Radisson Blu Hotel Oulu, Sokotel Oy
- Mariaana Nelimarkka, ruoka- ja juomatoimittaja
- Katja Tuomainen, Kokkimaajoukkueen johtaja, yrittäjä, keittiömestari
Vuoden 2026 kilpailu on järjestyksessään kuudes, edelliset kilpailut olivat vuosina 2015, 2017, 2019, 2021 ja 2023.
Kuva: Lauri Rotko
