Siirry suoraan sisältöön

Tuoteteemat / Ydinviestit

Täältä löydät ruokamatkailun kehittämisen ydinviestit englanniksi ja suomeksi. Ne ohjaavat ruokamatkailun kehittämistä, tuotteistamista, viestintää ja markkinointia. Lue lisää: Suomen ruokamatkailustrategia 2024–2028.

Ydinviestit: Taste of Place (Paikallisten
makujen maa), Pure & Natural (Puhdasta ruokaa luonnosta) sekä Cool & Creative
(Innostavaa ja mielikuvituksellista).

Taste of Place – Eat local and sense Finland!
Paikallisten makujen maa – Kokoa Suomi lautasellesi!

Alueellinen ruokakulttuuri, suomalaisuus ja suomalainen elämäntapa maistuvat.

  • Ruokakulttuurimme näkyy, maistuu, kuuluu ja tuntuu.
  • Tutustutetaan matkailijoita suomalaisuuteen ja paikalliseen elämäntapaan ruoan kautta. Se voi olla esimerkiksi kalan savustamista tai pullan leivontaa.
  • Hyödynnetään lähellä tuotettua ruokaa ja luonnonantimia. Huolehditaan siitä, että ruoan alkuperä tuodaan esille.
  • Suomalainen luontosuhde näkyy ruokakulttuurissamme – jokaisenoikeudet mahdollistavat marjojen poimimisen ja sienten sekä villiyrttien keräilyn. Tuodaan esille, että ruokaa saadaan suoraan esimerkiksi metsästä lautaselle.
  • Pohjoisuus ja arktisuus ovat eksoottisia: pohjoinen sijaintimme tuottaa arktisia lajeja ja makuja (esimerkiksi lakka, karpalo, mesimarja ym.)
  • Lyhyt, mutta intensiivinen kasvukausi luo voimakkaat maut suomalaisiin luonnonantimiin.

Pure & Natural – Eat wild and healthy in Finland!
Puhdasta ruokaa luonnosta – Syö ja voi hyvin Suomessa!

Suomalainen puhdas ruoka tekee hyvää mielelle ja keholle.

  • Suomalainen ruoka on puhdasta, luonnollista ja terveellistä. Se tekee hyvää ihmiselle.
  • Villiruoka on Suomen ruokamatkailussa vetovoimainen ulottuvuus. Luonnostamme voi poimia syötäväksi villejä marjoja, yrttejä ja sieniä, mikä on
    monissa muissa maissa mahdotonta.
  • Arktinen elinympäristö – talven kylmyys ja kesän valo tuovat kasveihin ainutkertaisia aromeja, favonoideja ja muita terveysvaikutuksia vähentäen torjunta-aineiden tarvetta.
  • Puhtauteen ja luonnollisuuteen nivoutuu myös vastuullisuus. Se on vastuullista ruoantuotantoa, hävikin minimointia kaikissa ruokaketjun vaiheissa, paikallisten raaka-aineiden käyttöä ja enemmän ilmastoystävällisiä valintoja.
  • Suomessa on paljon luomutuotantoa.

Cool & Creative – Eat, get inspired and happy in Finland!
Innostavaa ja mielikuvituksellista – Innostu Suomen luovasta ruokatarjonnasta!

Uudenlaiset, rennot ja luovat ruokamatkailutuotteet

  • Suomi on maailman onnellisin maa: hyödynnetään ajatusta onnellisten ihmisten ruokavaliosta.
  • Tuotteissa näkyy rohkeus, omistautuneisuus, omannäköisyys ja välittäminen.
  • Hyödynnetään järviä, metsää, ylipäätään luontoa ja jokaisenoikeuksia enemmän ja luovemmin.
  • Luodaan omaperäisiä ideoita, rakennetaan ruokaseikkailuita, tehdään arkisistakin asioista tuotteita ja elämyksiä. Hyödynnetään suomalaisia ruokainnovaatioita, esimerkiksi nyhtökauraa, marjajauheita, superfoodeja ja terveysvaikutteisia tuotteita.
  • Tarjotaan huolella ja sydämellä tehtyä, rentoa ja pohjoismaista ruokaa.